
Kielce ul. Pomorska 28
tel. 728 066 065
mededukacja22@gmail.com
Statut Prywatnej Szkoły Policealnej Med Edukacja
Spis treści
Rozdział I Podstawowe informacje o szkole policealnej.
Rozdział II Cele i zadania szkoły policealnej.
Rozdział III Sposób wykonywania zadań dydaktycznych.
Rozdział IV Wewnątrzszkolny system oceniania
Rozdział V Organy szkoły policealnej i ich kompetencje.
Rozdział VI Organizacja pracy szkoły policealnej.
Rozdział VII Nauczyciele.
Rozdział VIII Słuchacze szkoły, zasady przyjmowania do szkoły.
Rozdział IX Pracownicy niepedagogiczni.
Rozdział X Gospodarowanie finansami, prowadzenie dokumentacji, pieczęcie.
Rozdział XI Zasady nauczania zdalnego.
Rozdział XII Postanowienia końcowe.
Rozdział I
Podstawowe informacje o szkole policealnej
- 1
- Szkoła nosi nazwę Prywatna Szkoła Policealna Med Edukacja zwana dalej „Szkołą”.
- Siedziba szkoły mieści się w 25-343 Kielce, ul. Pomorska 28.
- Szkoła Policealna prowadzi kształcenie dorosłych.
- Na pieczęciach urzędowych używana jest nazwa „Prywatna Szkoła Policealna Med Edukacja” .
- 2
- Szkoła jest niepubliczną szkołą dla dorosłych kształcącą na podbudowie szkoły średniej.
- Organem prowadzącym szkołę jest Centrum Kształcenia Ustawicznego „Med Edukacja” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w 25-343 Kielce, ul. Pomorska 28.
- Nadzór pedagogiczny sprawowany jest przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
- 3
- Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczne opierające się na pracy nauczyciela ze słuchaczami w formie zajęć dydaktycznych (konsultacji) i samodzielnej pracy słuchaczy.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Dopuszcza się możliwość innego czasu trwania zajęć, zachowując ogólny semestralny wymiar zajęć.
- Nauka odbywa się w formie zaocznej lub stacjonarnej.
- Zajęcia w formie zaocznej odbywają się w ciągu dwóch dni (sobota, niedziela), co dwa tygodnie. Zajęcia w formie stacjonarnej odbywają się z każdym tygodniu od czwartku do niedzieli.
- Dopuszcza się możliwość innej częstotliwości zajęć.
- Nauka w Szkole Policealnej Med Edukacja trwa od roku do dwóch lat.
- Szkoła policealna jest dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresienauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, umożliwiająca uzyskanie dyplomu zawodowego po zdaniu egzaminów zawodowych.
9.Słuchacz kończy szkołę policealną oraz otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły jeżeli:
a) w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne,
- b) przystąpił do egzaminu zawodowego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
- 4
- W szkole realizowane są ramowe plany nauczania ustalone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Szkoła prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, ustaloną dla szkół publicznych.
- Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane aktualnym Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudniać nauczycieli nieposiadających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
- Szkoła zatrudnia w uzasadnionych przypadkach, za zgodą kuratora oświaty, osobę niebędącą nauczycielem a posiadającą przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia zajęć z podstaw przedsiębiorczości.
- 5
- Słuchacze, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły tworzą społeczność szkolną.
- Wszystkie podmioty społeczności szkolnej dbają o dobre imię szkoły i współpracują na zasadach wzajemnego zrozumienia i poszanowania praw, kompetencji i obowiązków.
- 6
- Szkoła kształci w zawodzie określonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego:
- asystentka stomatologiczna – symbol cyfrowy 325101; forma stacjonarna,
- higienistka stomatologiczna – symbol cyfrowy 325102, forma stacjonarna,
- technik sterylizacji medycznej – symbol cyfrowy 321104, forma zaoczna,
- technik administracji– symbol cyfrowy 334306, forma zaoczna,
- technik bezpieczeństwa i higieny pracy – symbol cyfrowy 325509, forma zaoczna.
- Cykl kształcenia jest zgodny z cyklem określonym w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
- Słuchaczami szkoły mogą być absolwenci szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych po złożeniu wymaganych dokumentów.
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
- 7
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r. oraz rozporządzeniach wykonawczych wydawanych na jej podstawie. Przy realizacji celów i zadań kieruje się:
- Powszechną Deklaracją Praw Człowieka ONZ,
- zasadami nauk pedagogicznych,
- innymi przepisami prawa.
- 8
- Głównym celem szkoły jest przygotowanie teoretyczne i praktyczne wykwalifikowanych pracowników i adeptów zawodu, wdrażanie do pracy zawodowej oraz zdobycie tytułu po zdanym egzaminie zawodowym.
- Szkoła stawia sobie do realizacji następujące zadania:
- przekazanie wiedzy i umiejętności z zakresu niezbędnego do uzyskania wykształcenia średniego w kształconym zawodzie,
- wpojenie słuchaczom zasad etyki zawodowej,
- nabycie umiejętności wykonywania zawodu w warunkach integracji europejskiej,
- umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły typu zawodowego,
- umożliwienie absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu.
- Szkoła jako ośrodek życia intelektualnego i kulturalnego słuchaczy zapewnia:
- rozwój intelektualny, społeczny, moralny, estetyczny i zawodowy wszystkim przyjętym słuchaczom w ramach zajęć obowiązkowych,
- rozwijanie twórczości poznawczej, pozytywnej motywacji do nauki i pracy zawodowej oraz inspirowanie do działania celowego i dobrze zorganizowanego.
- 9
- Szkoła realizuje zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności w określonych zawodach.
- Szkoła, w zakresie nauczania umożliwia słuchaczom:
- zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie uzyskania dyplomu zawodowego po zdaniu egzaminów zawodowych wyodrębnionych w danym zawodzie,
- rozumienie opanowanych treści.
- Szkoła stwarza warunki swoim słuchaczom do kształcenia umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki,
- poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
- efektywnego posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną,
- stosowania w praktyce zdobytej wiedzy.
- 10
- Cele i zadania szkoły realizowane są poprzez:
- realizację szkolnego zestawu programów nauczania,
- wprowadzanie innowacji programowych,
- przestrzeganie przepisów BHP podczas realizacji wszystkich zajęć,
- doskonalenie metod pracy dydaktycznej,
- modernizację i wzbogacanie bazy dydaktycznej,
- rozwijanie współdziałania z instytucjami i organizacjami zainteresowanymi podnoszeniem jakości kształcenia.
- Cele i zadania statutowe w szkole realizują:
- dyrektor,
- nauczyciele,
- opiekunowie semestrów,
- pracownicy niepedagogiczni szkoły.
- Cele i zadania statutowe realizowane będą:
- w salach lekcyjnych spełniających wymogi BHP i PPOŻ,
- w pracowni komputerowej z dostępem do Internetu,
- w pomieszczeniach administracyjno-gospodarczych
Rozdział III
Sposób wykonywania zadań dydaktycznych.
- 11
- Szkoła stosuje następujące zasady wykonywania zadań dydaktycznych:
- Dyrektor szkoły dopuszcza do użytku program nauczania na wniosek nauczyciela lub nauczycieli.
- Nauczyciel może zaproponować program nauczania opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami.
- Nauczyciel może zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami.
- W ocenianiu nauczyciele kierują się wewnątrzszkolnym systemem oceniania
- Nauczyciele podczas pierwszych zajęć dydaktycznych mają obowiązek przedstawić słuchaczom treści realizowanych przedmiotów przyjętych do realizacji oraz szczegółowe kryteria oceniania w oparciu o WSO.
- 12
- Szkoła może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną na podstawie odrębnych przepisów.
- 13
- Dyrektor zapewnia słuchaczom bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz nauki w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych, organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
- Nauczyciele mają obowiązek powiadamiania dyrektora szkoły o każdym wypadku mającym miejsce podczas ich zajęć.
- Opiekunowie pracowni komputerowej ustalają regulaminy pracowni i na początku każdego roku szkolnego zapoznają z nimi słuchaczy.
- Szkoła zapewnia higienę pracy poprzez:
- równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach nauki,
- różnorodność zajęć w każdym dniu.
- Budynek przy ul. Pomorskiej 28 w Kielcach, w którym mieści się szkoła, oraz przynależny do niego teren i urządzenia odpowiadają ogólnym warunkom BHP i ppoż. zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
Rozdział IV
Wewnątrzszkolny system oceniania
- 14
- W szkole obowiązują zasady promowania i klasyfikowana słuchaczy określone w WSO, zgodne z aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych.
- Od 01 września 2019r. obowiązuje nowa podstawa programowa dotycząca szkolnictwa zawodowego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dn.16 maja 2019r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego.
- 15
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
- 16
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie słuchaczy o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
- pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie słuchacza do dalszej pracy,
- dostarczanie słuchaczom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i uzdolnieniach,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
- 17
- Ocenianie wewnątrzszkolne przeprowadzają nauczyciele uczący w danym semestrze, dostarczając słuchaczowi informacji zwrotnej o:
- jakości jego pracy nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności,
- skuteczności wybranych metod uczenia się,
- poziomie uzyskanych osiągnięć w stosunku do wymagań programowych.
- 18
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny oraz informowanie o nich słuchaczy na początku każdego roku szkolnego, bieżące ocenianie i semestralne klasyfikowanie, według skali i w formach ich poprawiania,
- bieżące ocenianie i semestralne klasyfikowanie, według skali i w formach przyjętych w szkole zgodnych z aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem MEN w sprawie warunków sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych,
- ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania.
- 19
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego (semestru) informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania przedmiotu oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy.
- 20
- Oceny są jawne dla słuchacza.
- Na pisemny wniosek słuchacza nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
- Pisemny komentarz i uzasadnienie nauczyciela powinien zawierać informacje o posiadanej przez słuchacza wiedzy, opanowanych przez niego umiejętnościach, ale także o brakach w wiedzy i formach ich uzupełnienia.
- Na pisemny wniosek słuchacza sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane do wglądu słuchacza.
- Dokumentację , o której mowa w pkt. 3 i 4 udostępniana jest w sekretariacie szkoły przy dyrektorze oraz nauczycielu, który ocenił daną pracę.
- 21
- Ocenianie słuchaczy odbywa się zgodnie z zasadami wewnątrzszkolnego systemu oceniania osiągnięć słuchaczy.
- W szkole obowiązuje następująca skala ocen:
- Oceny bieżące mogą być stosowane z dodatkiem plusów:
- celujący – 6,
- bardzo dobry – 5,
- dobry – 4,
- dostateczny – 3,
- dopuszczający – 2,
- niedostateczny – 1.
- Oceny semestralne i końcowe roczne wpisuje się w pełnym brzmieniu, z możliwością stosowania skrótów:
- celujący (cel)- 6,
- bardzo dobry (bdb)- 5,
- dobry (db)- 4,
- dostateczny (dst) – 3,
- dopuszczający (dop) – 2,
- niedostateczny (ndst)- 1.
- Przyjęta w szkole skala i forma ocen stosowana jest przez wszystkich nauczycieli.
- Wymagania na oceny szkolne związane są z poszczególnymi przedmiotami, ustalają i przedstawiają dyrektorowi szkole nauczyciele prowadzący zajęcia w oparciu o realizowany przez siebie program nauczania oraz w oparciu o przyjęty w szkole system oceniania, uwzględniający obowiązujące podstawy programowe dla poszczególnych przedmiotów ustalone przez MEN.
- W ocenianiu bieżącym możliwe są pewne odmienności wynikające ze specyfiki przedmiotu, indywidualnych koncepcji dydaktycznych danego nauczyciela, jak i potrzeb danego semestru, pod warunkiem przestrzegania ogólnych przepisów aktualnego Rozporządzenia MEN dotyczącego oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
- 22
- Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie:
- Stopień celujący otrzymuje słuchacz za opanowanie treści:
1) znacznie wykraczające poza program nauczania,
2) stanowiące efekt samodzielnej pracy słuchacza,
3) wynikające z indywidualnych zainteresowań słuchacza,
4) zapewniające sukcesy w konkurach i olimpiadach przedmiotowych.
- Stopień bardzo dobry otrzymuje słuchacz, który posiadł:
1) pełny zakres treści określonych programem nauczania,
2) treści trudne, złożone, wymagające korzystania z różnych źródeł,
3) umiejętność korelacji między przedmiotowej i łączenia teorii z praktyką,
4) umiejętności umożliwiające rozwiązywanie problemów w nietypowych sytuacjach.
- Stopień dobry otrzymuje słuchacz za opanowanie treści:
1) bardziej złożone niż wymagania podstawowe,
2) przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego przedmiotu czy zajęć praktycznych,
3) wymagające umiejętności stosowania samodzielnie wiadomości w sytuacjach typowych znanych z lekcji, czy doświadczenia.
- Stopień dostateczny otrzymuje słuchacz za opanowanie treści:
1) najważniejszych w uczeniu się danego przedmiotu na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych,
2) prostych, uniwersalnych umiejętności o średnim stopniu trudności,
3) wiadomości o mniejszym stopniu trudności.
- Stopień dopuszczający otrzymuje słuchacz za opanowanie treści:
1) niezbędnych w nauce danego przedmiotu,
2) niezbędnych do rozwiązywania zadań, typowych o niewielkim stopniu trudności.
- Stopień niedostateczny otrzymuje słuchacz, który:
1) nie opanował treści nauczania z danego przedmiotu,
2) nie jest w stanie rozwiązywać lub wykonywać zadań typowych o niewielkim stopniu trudności, nawet przy pomocy nauczyciela,
3) nie wykorzystał wskazanych przez nauczyciela przedmiotu sposobów poprawienia bieżących ocen cząstkowych,
4) nie zaliczył podstawowych ćwiczeń lub działań praktycznych z danego przedmiotu.
- Sposoby sprawdzania osiągnięć słuchaczy uwzględniają:
1) zasady oceniania,
2) formy oceniania,
3) częstotliwość oceniania.
- Oceniać należy:
1) jawnie,
2) obiektywnie,
3) według przyjętych kryteriów dla danego przedmiotu,
4) z uzasadnieniem motywującym do dalszej nauki,
5) w przyjaznej atmosferze,
6) stopniem.
- Formy oceniania powinny być następujące:
1) kontrola ustna wiadomości,
2) kontrola praktyczna umiejętności,
3) prace kontrolne w postaci testów, wypracowań.
- 23
- W szkole oceny klasyfikacyjne według skali ustalonej w § 21 ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
- Dyrektor szkoły:
1) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:
- uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu zawodowego (lub świadectwo równorzędne), wydane po zdaniu egzaminu zawodowego, lub świadectwo czeladnika albo dyplom zawodowy lub dyplom mistrza — w zawodzie, w którym się kształci,
2) może zwolnić słuchacza z obowiązku odb ycia praktycznej nauki zawodu w części, jeżeli przedłoży on:
- uzyskane przed rozpoczęciem nauki w szkole świadectwo uzyskania tytułu zawodowego (lub świadectwo równorzędne), wydane po zdaniu egzaminu zawodowego, lub świadectwo czeladnika albo dyplom zawodowy lub dyplom mistrza — w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, w którym się kształci,
3) zwalnia słuchacza szkoły policealnej z obowiązku realizacji zajęć edukacyjnych „Podstawy przedsiębiorczości”, jeżeli przedłoży on świadectwo ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie, z którego wynika, że zrealizował on te zajęcia.
- Zwolnienie, o którym mowa w ust. 2 może nastąpić po stwierdzeniu przez dyrektora szkoły na podstawie przedłożonych dokumentów, że zawód, wchodzący w zakres zawodu, w którym słuchacz się kształci, odpowiada w zakresie kwalifikacji zawodowych zawodowi, w którym słuchacz się kształci.
- Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, uzupełnia pozostałą część praktycznej nauki zawodu w instytucji wskazanej w podstawie programowej dla danego zawodu.
- W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony w całości z praktycznej nauki zawodu” lub „zwolniony w części z praktycznej nauki zawodu” oraz podstawę prawną zwolnienia.
- 24
Słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
- 25
- Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
- W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, pracę kontrolną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z pracy kontrolnej oceny uznanej za pozytywną w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Do egzaminu semestralnego w szkole kształcącej w formie zaocznej oraz stacjonarnej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych konsultacji w skali miesiąca, oraz uzyskał z prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Uczestnictwo słuchacza w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych musi być potwierdzone jego własnoręcznym podpisem na listach obecności na tych zajęciach.
- Nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne na początku każdego semestru informują słuchaczy o terminach egzaminów semestralnych.
- Na miesiąc przed terminem egzaminu semestralnego nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne informują słuchacza szkoły dla dorosłych czy spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu semestralnego.
- W semestrze przewidziane są prace kontrolne z każdych zajęć edukacyjnych. Liczba prac kontrolnych zależy od programu nauczania, liczby godzin w semestrze, realizowanych działów programowych i stosowanych metod nauczania. Nauczyciel prowadzący zajęcia decyduje o ilości prac kontrolnych i informuje o tym słuchaczy na początku każdego semestru.
- W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z prac kontrolnych jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego odpowiednio konsultacje, drugą pracę kontrolną. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu semestralnego jest uzyskanie z prac kontrolnych ocen uznanych za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania. Prace zaliczeniowe przechowuje nauczyciel prowadzący dany przedmiot w formie elektronicznej do momentu ukończenia szkoły przez słuchacza.
- Słuchacz szkoły dla dorosłych, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu ze słuchaczem.
- Za usprawiedliwioną nieobecność uważa się pisemne oświadczenie słuchacza i zaświadczenie lekarskie bądź z zakładu pracy złożone dyrektorowi szkoły informują np: o chorobie, wyjeździe służbowym za granicę, pracy zmianowej.
- Termin dodatkowy wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
- Do egzaminów semestralnych dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z prac kontrolnych ze wszystkich zajęć edukacyjnych obowiązujących w danym semestrze cząstkowe oceny co najmniej dopuszczające.
- Prace oceniane są w skali od 1 do 6. Oceny dopuszczające do egzaminów semestralnych powinny być wystawione najpóźniej na ostatnim zjeździe danego semestru. Do tego terminu słuchacz powinien zaliczyć wszystkie prace kontrolne.
- Egzaminy semestralne odbywają się na ostatnich zajęciach z danego przedmiotu.
- Egzamin semestralny przeprowadza nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne.
16.Słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci. Wyboru przedmiotów zawodowych dokonuje rada pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie podaje się do wiadomości słuchaczy na pierwszych zajęciach w każdym semestrze. Egzamin z zajęć praktycznych ma formę pisemnego zadania praktycznego lub testu. Egzamin trwa 90 min.
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej, otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną, z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
- Prace egzaminacyjne oceniane są w skali od 1 do 6.
- Ocenione prace zaliczeniowe oraz prace z egzaminów pisemnych-semestralnych przechowywane są w formie elektronicznej.
- Wyniki egzaminów semestralnych wpisywane są do arkuszy ocen oraz do dzienników lekcyjnych.
- 26
- Słuchacz może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych semestralnej oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.
- Słuchaczowi szkoły powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio semestralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
- W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 3, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia.
- 27
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę ze słuchaczem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
- Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych słuchacza.
- 28
- Słuchacz może zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uzna, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia zakończenia semestralnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję która:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych — przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności słuchacza, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) sprawdzian o którym mowa w ust. 2 pkt 1 przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń o których mowa w § 28 ust.1 statutu;
3) Termin sprawdzianu uzgadnia się ze słuchaczem.
4) W skład komisji wchodzą: w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze — jako przewodniczący komisji,
- b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
1) skład komisji,
2) termin sprawdzianu, o którym mowa wyżej
3) zadania (pytania) sprawdzające,
4) wynik sprawdzianu oraz ustalona ocen´;
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen słuchacza. Do protokołu dołącza się pisemne prace słuchacza i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach słuchacza.
- Przepisy ust. 1—5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Wyniki egzaminów semestralnych wpisywane są do protokołu, arkuszy ocen oraz do dzienników lekcyjnych.
- 29
- Słuchacz szkoły może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania niedostatecznej semestralnej oceny z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych.
- Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego, i po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
- Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono zgodnie z § 25 ust. 6, dodatkowy termin egzaminu semestralnego.
- 30
- Słuchacz szkoły, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który nie zdał wszystkich egzaminów semestralnych i nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, zostaje skreślony z listy słuchaczy
- Słuchacz, który nie spełnił warunków określonych w § 25 ust. 11 nie otrzymuje promocji na semestr programowo wyższy i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych otrzymuje z nich ocenę niedostateczną i zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który uczęszczał na poszczególne obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze poniżej 50% czasu przeznaczonego na każde z tych konsultacji zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który uzyskał z wymaganych prac kontrolnych oceny uznane za negatywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania, zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który nie podjął nauki w szkole w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacz, który swoim demoralizującym zachowaniem, czynami zagrażającymi życiu i zdrowiu innych słuchaczy, nauczycieli i pracowników szkoły, uniemożliwia prowadzenie zajęć, po uprzednio nałożonych przez dyrektora karach i braku poprawy, zostaje skreślony z listy słuchaczy.
- Słuchacza szkoły dla dorosłych, który nie otrzymał promocji na semestr programowo wyższy, dyrektor szkoły skreśla, w drodze decyzji z listy słuchaczy.
- Dyrektor szkoły skreśla słuchacza z listy słuchaczy na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy. W razie skreślenia z listy słuchaczy, słuchacz ma prawo w ciągu 14 dni na odwołania się od tej decyzji do Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
- Słuchacz który nie przystąpił do egzaminu zawodowego, nie powtarza semestru, zostaje skreślony z listy słuchaczy i nie kończy szkoły.
- Dyrektor szkoły dla dorosłych może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną słuchacza, złożony w terminie 7 dni od dnia podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie klasyfikacji i promocji słuchaczy zakończenia zajęć dydaktycznych.
- Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole.
- 31
- Słuchacz kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Słuchacz, który realizuje podstawę programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego od 1 września 2019 roku ma obowiązek przystąpić do egzaminu zawodowego ze wszystkich części egzaminu.
- Jeżeli słuchacz z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do którejś z części egzaminu w terminie głównym, zobowiązany jest przystąpić do tego egzaminu w terminie dodatkowym wyznaczonym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
- 32
- Słuchacz kończy szkołę policealną oraz otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły jeżeli:
a) w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne, - b) przystąpił do egzaminu zawodowego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
- Słuchacz, który do egzaminu przystąpił, ale go nie zdał, kończy szkołę i otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły, jeśli spełnił warunek pozytywnych końcowych ocen klasyfikacyjnych.
- 33
Słuchacz, który przerwał naukę, zrezygnował ze szkoły lub ukończył naukę, obowiązany jest rozliczyć się ze wszystkich spraw wynikających z organizacji nauki i dotyczących jego osoby.
Rozdział V
Organy szkoły i ich kompetencje
- 34
- Organami szkoły współdziałającymi w realizacji zadań dydaktycznych są:
- dyrektor,
- rada pedagogiczną
- samorząd słuchaczy,
- W szkole nie działa rada rodziców.
- 35
- Dyrektor kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Dyrektor kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną szkoły, a w szczególności:
- sprawuje nadzór pedagogiczny, z wyjątkiem sytuacji gdy dyrektor nie jest nauczycielem,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z obowiązującymi przepisami, Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela.
- kieruje pracą Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa,
- organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę szkoły
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami i z tego tytułu decyduje w szczególności w następujących sprawach:
- zatrudniania (zgodnie z kwalifikacjami) i zwalniania nauczycieli,
- określania zakresu obowiązków,
- wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom,
- Dyrektor decyduje o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jego bieżącym funkcjonowaniu.
- Dyrektor szkoły, w wykonywaniu swoich zadań, współpracuje z radą pedagogiczną.
- Dyrektor szkoły współpracuje z organami samorządowymi i stowarzyszeniami działającymi na terenie miasta.
- Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji, skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy.
- W kierowaniu szkołą dyrektora wspomaga:
- biuro rachunkowe,
- sekretarka.
- Dyrektor szkoły odpowiada za:
- poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania,
- zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i statutem szkoły,
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej i słuchaczy zgodnie z odrębnymi przepisami,
- zabezpieczenie pieczęci i druków ścisłego zarachowania,
- 36
- W Szkole zatrudnia się nauczycieli i innych pracowników.
- Rodzaj umowy o pracę oraz zasady wynagradzania określa osoba prowadząca.
- Umowy z pracownikami Szkoły zawiera osoba prowadząca.
- 37
- W szkole, zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli, działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia.
- Radę pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach – dyrektor szkoły, wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- Do uprawnień stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie regulaminów o charakterze wewnętrznym,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślania z listy słuchaczy,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje wnioski o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są ze zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 50% członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniach rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste słuchaczy, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzaniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna, przynajmniej dwukrotnie w ciągu roku, analizuje pracę szkoły i formułuje wynikające z niej wnioski.
- 38
- Na wniosek słuchaczy w szkole dopuszcza się istnienie samorządu słuchaczy, który zobowiązany jest do opracowania „Regulaminu samorządu słuchaczy” nie będącego sprzecznym ze statutem.
- Władzami samorządu są:
- rada przedstawicieli samorządów poszczególnych semestrów,
- zarząd samorządu.
- Szkołę w kontaktach z zarządem samorządu reprezentuje dyrektor.
- Do zadań samorządu należy:
- rozwijanie demokratycznych form współżycia i współdziałania słuchaczy i nauczycieli, wzajemnego wspierania się,
- kształtowanie umiejętności zespołowego działania,
- dbałość o mienie szkolne,
- dbanie w całokształt swojej działalności w dobra szkoły.
- Samorząd słuchaczy ma prawo w szczególności do:
- występowania do dyrektora i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich form pracy statutowej w szkole,
- udziału przedstawicieli (po uzyskaniu zaproszenia), z głosem doradczym, w posiedzeniach rady pedagogicznej, które rozpatrują sprawy słuchaczy, z wyjątkiem rady klasyfikacyjnej,
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej,
- redagowania i wydawania materiałów informacyjnych,
- zgłaszania kandydatur słuchaczy do wyróżnień i nagród stosowanych w szkole,
- wyrażania opinii o słuchaczu przed podjęciem przez dyrektora decyzji w sprawie skreślenia słuchacza listy słuchaczy.
- 39
- Każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
- Wszystkie organy współdziałają w sprawach kształcenia i rozwiązywania problemów szkoły.
- Dyrektor szkoły:
- zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły, informuje je o planowanych oraz podejmowanych decyzjach i działaniach,
- organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły,
- umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
- Wszystkie organy szkoły zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych lub planowanych działaniach i decyzjach.
- 40
- Obowiązkiem organów jest dążenie do rozstrzygania sporów na terenie szkoły.
- W przypadku wytworzenia się sytuacji konfliktowej między organami szkoły. Dyrektor jest zobowiązany do:
- zbadania przyczyny konfliktu,
- wydania, w ciągu 14 dni, decyzji w sprawie rozstrzygnięcia konfliktu i powiadomienia zainteresowanych stron.
Rozdział VI
Organizacja pracy szkoły
- 41
- Rok szkolny rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich, dodatkowych dni wolnych określa corocznie Rozporządzenie MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Czas ich trwania określa aktualne rozporządzenie MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
- 42
- Szczegółową organizację nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora szkoły w oparciu o szkolny plan nauczania.
- W arkuszu organizacyjnym szkoły dyrektor zamieszcza w szczególności liczbę pracowników, podział godzin na poszczególne zajęcia edukacyjne, liczbę godzin zajęć prowadzonych przez nauczycieli, finansowanych przez organ prowadzący szkołę.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się dokonywanie zmian w arkuszu organizacyjnym szkoły w ciągu roku szkolnego.
- 43
Organizację zajęć edukacyjnych określa rozkład zajęć, ujętych w ramowym planie nauczania, ustalonym przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- 44
- Zajęcia w ramach kształcenia zawodowego organizowane są w oddziałach tworzących dany semestr.
- Oddziały można dzielić na grupy zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania opracowanym w oparciu o podstawy programowe kształcenia zawodowego.
- Liczebność oddziału, który może funkcjonować w Szkole określa organ prowadzący.
- Szkoła zapewnia pomieszczenia dydaktyczne z wyposażeniem odpowiadającym technologii i technice stosowanej w danym zawodzie, aby zapewnić osiągnięcie wszystkich efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz umożliwić przygotowanie absolwenta do wykonywania zadań zawodowych.
- Praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych w pracowniach, a także w formie praktyk zawodowych.
- Praktyczna nauka zawodu słuchaczom jest organizowana przez szkołę.
- Praktyczna nauka zawodu jest prowadzona w grupach. Podziału na grupy dokonuje odpowiednio dyrektor szkoły lub pracodawca przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu.
- Praktyki zawodowe organizuje się dla słuchaczy w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
- Praktyki zawodowe organizowane u pracodawców odbywają się na podstawie umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartej pomiędzy dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym słuchaczy na praktyczną naukę zawodu w formie praktyk zawodowych.
- Praktyki zawodowe słuchaczy mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii letnich.
- Liczba godzin zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców określona jest w podstawach programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. Dobowy wymiar godzin zajęć praktycznej nauki zawodu słuchaczy wynosi 8 godzin.
- Na zakończenie praktyk zawodowych słuchacz otrzymuję ocenę końcową oraz zaświadczenie o odbyciu praktyk u pracodawcy.
- 45
Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych słuchaczy.
- 46
Szkoła może przyjąć, słuchaczy zakładu kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli, na praktyki pedagogiczne, jeżeli w/w instytucje zwrócą się z pisemną prośbą do dyrekcji.
- 47
Szkoła gromadzi księgozbiór szkolny, który udostępnia się nauczycielom i słuchaczom.
- 48
- Dyrektor szkoły przekazuje informacje pracownikom dot. spraw szkolnych w formie pisemnych zarządzeń, wykładając je do wglądu w pokoju nauczycielskim bądź w razie potrzeby w innych miejscach.
- Pracownicy szkoły zobowiązani są do bieżącego zapoznawania się z zarządzeniami dyrektora i terminowego wykonywania zawartych w nich zaleceń.
- Ważne dla pracy szkoły informacje przekazuje się również poprzez:
- komunikaty na tablicach ogłoszeń znajdujących się w pokoju nauczycielskim oraz w gablotach na korytarzach szkolnych,
- zebrania rady pedagogicznej,
- zebrania samorządu słuchaczy,
- pisma kierowane do zainteresowanych osób,
- stronę internetową,
- materiały informacyjne.
- Uchwały podejmowane przez radę pedagogiczną, radę słuchaczy są jawne, szczegółów dotyczących przebiegu posiedzeń nie ujawnia się.
- Wyniki nauczania są jawne dla słuchaczy i całego zespołu semestralnego.
- Informacje dotyczące przyznawanych nagród i udzielanych kar są jawne dla słuchaczy i nauczycieli.
- Obowiązuje zasada dyskrecji w odniesieniu do spraw osobistych wszystkich pracowników szkoły i słuchaczy.
- Odnotowane w dzienniku lekcyjnym informacje o postępach słuchacza udostępnia się słuchaczom.
- Nauczyciele zobowiązani są na bieżąco prowadzić dokumentację szkolną tj. dzienniki lekcyjne i arkusze ocen.
- Za całość dokumentacji semestru odpowiedzialny jest opiekun semestru.
- Dokumentacja szkolna podlega kontroli dyrekcji szkoły i władz oświatowych.
Rozdział VII Nauczyciele
- 49
- Wszyscy nauczyciele szkoły zatrudnieni są na umowę o pracę.
2.Zatrudniony nauczyciel winien posiadać kwalifikacje zawodowe do nauczania danego przedmiotu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3.Dyrektor szkoły ma prawo do sprawdzenia umiejętności zawodowych nauczyciela ubiegającego się o pracę i wybrania najlepszego kandydata.
- 50
- Pracownikami pedagogicznymi szkoły są:
- dyrektor,
- nauczyciele.
- 51
- W szkole może być utworzone stanowisko wicedyrektora, którego powołuje dyrektor po uzyskaniu pozytywnej opinii organu prowadzącego szkołę.
- Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej powierza funkcje wicedyrektorowi wraz z określeniem zakresu jego obowiązków, a także odwołuje go.
- Podczas nieobecności w pracy dyrektora szkoły, jego uprawnienia przejmuje wicedyrektor, a w szczególności:
- podejmuje decyzje w pilnych sprawach,
- z upoważnienia dyrektora lub w zastępstwie podpisuje dokumenty, posługując się własną pieczęcią,
- na bieżąco współpracuje z organem nadzoru pedagogicznego i innymi instytucjami,
- nadzoruje pracę pracowników administracji i obsługi.
- Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z zakresem obowiązków przydzielonych przez dyrektora szkoły, a w szczególności:
- sporządza stały plan zajęć, dokonuje korekty w planie w przypadku nieobecności nauczycieli,
- nadzoruje prowadzenie dokumentacji przez poszczególnych nauczycieli (dzienniki lekcyjne, arkusze ocen, protokoły egzaminów itd.)
- organizuje egzaminy poprawkowe i klasyfikacyjne,
- sporządza sprawozdania statystyczne,
- opracowuje i przekazuje informacje o stanie pracy dydaktyczno – wychowawczej szkoły,
- koordynuje organizację imprez i uroczystości szkolnych,
- współpracuje z różnymi organizacjami szkolnymi,
- kontroluje frekwencję słuchaczy,
- opracowuje projekty dokumentów programowo – organizacyjnych,
- organizacji nauczania,
- oceny pracy nauczycieli.
- 52
- Nadrzędnym celem pracy nauczyciela jest dążenie do wszechstronnego rozwoju słuchacza. Nauczyciel wykonuje zadania dydaktyczne, za wyniki swojej pracy jest w pełni odpowiedzialny.
- Nauczyciel w wypełnianiu swoich obowiązków powinien kierować się dobrem słuchaczy.
- Obowiązkiem nauczyciela jest w szczególności:
- kontrolować i oceniać pracę słuchaczy,
- przygotowywać zadania do egzaminów semestralnych,
- w przypadku słuchaczy wybitnie uzdolnionych prowadzić indywidualny tok nauczania,
- w procesie nauczania zrealizować aktualnie podstawy programowe określone przez MEN,
- doskonalić wiedzę przedmiotową i pedagogiczną oraz metody pracy poprzez udział w konkursach, warsztatach i szkoleniach jak również poprzez samokształcenie,
- przestrzegać praw słuchacza,
- przestrzegać przepisów prawa oświatowego,
- przestrzegać przepisów prawa wewnątrzszkolnego,
- aktywnie uczestniczyć w pracach i posiedzeniach rady pedagogicznej,
- utrzymywać w tajemnicy sprawy osobiste i rodzinne słuchaczy,
- wzbogacać swój warsztat pracy, dbać o pomoce dydaktyczne i powierzone mienie.
- Zgodnie z potrzebami szkoły nauczyciel ma obowiązek podjąć następujące czynności:
- sprawować funkcję opiekuna semestru,
- pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu przedmiotowego,
- uczestniczenie w komisjach egzaminacyjnych,
- opracowywanie protokołów z posiedzeń rady pedagogicznej,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrekcję szkoły, zgodnie z bieżącymi potrzebami szkoły.
- Nauczyciel ma prawo w szczególności do:
- poszanowania swojej godności osobistej i zawodowej ze strony słuchaczy i innych pracowników szkoły,
- wyboru programów nauczania, podręczników, metod pracy i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
- do innowacyjnych zmian w programie nauczania,
e.oceniania postępów w nauce słuchaczy zgodnie z kryteriami zawartymi w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
- wnioskowania w sprawie nagród i kar dla słuchaczy,
- opiniowania istotnych spraw dla funkcjonowania szkoły.
- 53
- Każdy semestr posiada opiekuna przydzielonego przez dyrektora szkoły.
- Nauczyciel opiekuje się semestrem przez cały cykl kształcenia.
- Zmiana opiekuna dokonana przez dyrektora może nastąpić w uzasadnionych przypadkach.
- Do obowiązków wychowawcy należy:
- poznanie zespołu klasowego pod katem osobowości, zdolności i zainteresowań swoich
słuchaczy,
- zapoznanie słuchaczy zarządzeniami regulującymi pracę szkoły,
- współpracuje z samorządem słuchaczy,
- sumienne prowadzenie dokumentacji procesu nauczania (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, protokoły egzaminów, świadectwa szkolne, dziennik elektroniczny),
- współpraca z klasowym zespołem nauczycielskim pod kątem pracy dydaktycznej.
- Opiekun ma prawo:
- korzystać z porad merytorycznych i metodycznych doradców metodycznych, dyrektora szkoły, nauczycieli i instytucji oświatowych,
- składać wnioski o udzielenie kar i nagród dla słuchaczy.
Rozdział VIII
Słuchacze szkoły, zasady przyjmowania do szkoły policealnej.
- 54
- Do szkoły policealnej mogą być przyjęte osoby posiadające wykształcenie średnie. Warunkiem przyjęcia do szkoły policealnej jest ukończenie 18 lat oraz złożenie wymaganych dokumentów.
- W przypadku, gdy liczba kandydatów jest większa od liczby miejsc przyjęcia odbywają się wg kolejności zgłoszeń.
- Kandydaci do klas pierwszych składają do sekretariatu szkoły następujące dokumenty:
- podanie o przyjęcie do szkoły – w formie kwestionariusza osobowego,
- jedną fotografię podpisaną na odwrocie,
- oryginały świadectwa ukończenia szkoły niższego rzędu wymienionej w punkcie 1.
- Do klasy programowo wyższej przyjmuje się słuchacza na podstawie:
- świadectwa ukończenia klasy niższej (wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen poświadczonego za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły do której uczeń uczęszczał lub na podstawie zaświadczenia o przebiegu nauczania.
- uczeń przechodzący ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej jest przyjmowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr szkoły publicznej innego typu albo tego samego typu po dokonaniu oceny zakresu kształcenia zrealizowanego w szkole, do której uczęszczał na podstawie odpisu arkusza ocen poświadczonej za zgodność z oryginałem przez dyrektora szkoły do której uczeń uczęszczał lub na podstawie zaświadczenia o przebiegu nauczania.
- pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzonych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w przypadku zmiany typu szkoły, profilu klasy lub ubiegania się o przyjęcie do klasy wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego słuchacza,
- Egzaminy klasyfikacyjne, o których mowa wyżej przeprowadza się ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w planach nauczania klas niższych od klasy tej szkoły, do której słuchacz przechodzi.
- Przypadki, w których uczeń przechodzący ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej jest przyjmowany na odpowiedni semestr szkoły publicznej innego typu albo tego samego typu niż to wynika z kopii arkusza ocen ucznia lub zaświadczenia o przebiegu nauczania ucznia, których mowa w pkt.4b uwzględniając potrzebę uzupełniania różnic programowych przez uczniów, w tym kontynuowania nauki języka nowożytnego.
- Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w klasie, do której słuchacz przechodzi, są uzupełnione w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela.
- Kandydaci ubiegający się o rozpoczęcie kształcenia powinni przedstawić zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane zgodnie z przepisami w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych lub wyższych, uczniów tych szkół, studentów i uczestników studiów doktoranckich.
- 55
- Słuchacz szkoły ma prawo do:
- wszechstronnego rozwoju osobowości,
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- zapoznania się z programami nauczania oraz kryteriami oceniania z poszczególnych przedmiotów,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym,
- jawnej i umotywowanej oceny z poszczególnych przedmiotów,
- sprawiedliwej kontroli postępów w nauce,
- swobody wyrażania myśli i przekonań jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, korzystając z możliwości indywidualnego programu lub toku nauki włącznie,
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- reprezentowania szkoły na konkursach, olimpiadach i innych imprezach zgodnie ze swoimi umiejętnościami i możliwościami,
- pomocy w przypadku problemów osobistych,
- wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową.
ł. W razie skreślenia słuchacza z listy decyzją dyrektora szkoły, słuchacz ma prawo w ciągu 14 dni do odwołania się od tej decyzji do Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty.
- Słuchacz szkoły ma obowiązek:
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- przestrzegać zasad kultury i współżycia społecznego,
- dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
- dbać o wspólne dobro i ład w szkole.
- 56
W przypadku naruszenia prawa słuchacza, może on wnieść skargę do organu wyższego stopnia (organu prowadzącego szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny).
- 57
- Słuchacz może być nagradzany i karany.
- Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą słuchacza.
- 58
- Słuchacz może być nagrodzony za:
- rzetelne i wyróżniające wywiązywanie się z wypełniania obowiązków szkolny potwierdzonych wysokimi wynikami dydaktycznymi,
- udział i osiągnięcia w olimpiadach, konkursach i zawodach przedmiotowych,
- wyróżnianie się w pracy społecznej na rzecz szkoły i środowiska
- godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz.
- Wyróżnienia i nagrody udzielane są w formie:
- wyróżnienia lub ustnej pochwały wychowawcy na forum klasy,
- dyplomu uznania,
- Wyróżnienia i nagrody przyznaje się na wniosek:
- dyrektora szkoły,
- rady pedagogicznej,
- opiekuna semestru
- nauczyciela przedmiotu.
- 59
- Słuchacz może być ukarany za:
- nieprzestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły i regulaminach szkolnych,
- nieprzestrzeganie zarządzeń dyrektora i wicedyrektora oraz poleceń nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych,
- naruszanie porządku szkolnego,
- demoralizujący wpływ na innych słuchaczy.
- Kary udzielane są w formie:
- upomnienia udzielonego na forum semestru przez opiekuna lub nauczyciela,
- upomnienia dyrektora szkoły na forum semestru w obecności opiekuna,
- pisemnej nagany,
- W terminie 14 dni od otrzymania kary słuchacz może odwołać się do organu prowadzącego szkołę.
Rozdział IX
Pracownicy niepedagogiczni
- 60
- W szkole zatrudnia się pracowników niepedagogicznych.
- Zasady zatrudniania pracowników regulują odrębne przepisy.
- Pracownikami niepedagogicznymi są:
- sekretarki,
- sprzątaczki,
- informatyk,
- konserwator.
- Wszyscy pracownicy niepedagogiczni współpracują z dyrektorem szkoły.
- Do obowiązków pracownika należy sumienne i staranne wykonywanie pracy, przestrzeganie dyscypliny pracy, dbałość o porządek i czystość stanowiska pracy oraz stosowanie się do poleceń przełożonych, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umowy o pracę.
- Pracownik jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać ustalonego czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
- przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
- przestrzegaćzasad współżycia społecznego.
- pracownik powinien dbać o dobro szkoły i chronić jej mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić szkołę na straty.
- Pracownikom przysługują w szczególności uprawnienia do:
- zatrudnienia na stanowisku pracy zgodnie z umową o pracę i posiadanymi kwalifikacjami,
- terminowego otrzymywania wynagrodzenia za pracę,
- wypoczynku w dniach wolnych od pracy, po zakończeniu czasu pracy w dni robocze oraz podczas urlopów,
- jednakowego i równego traktowania przez Pracodawcę z tytułu wypełniania
jednakowych obowiązków – zgodnie z art. 183a KP (zasada równości pracowników).
Rozdział X
Gospodarowanie finansami, prowadzenie dokumentacji, pieczęcie
- 61
- Źródłem finansowym szkoły jest subwencja wynikająca z ustawy o systemie oświaty.
- Środki finansowe na działalność Szkoły gromadzi organ prowadzący.
- Środki finansowe pochodzą z następujących źródeł:
- czesne wnoszone przez słuchaczy, którego wysokość oraz częstotliwość płacenia ustala organ prowadzący Szkołę
- dotacje z budżetu miasta,
- darowizny, dobrowolne wpłaty oraz spadki.
- 62
- Za dokumentację księgową szkoły oraz rozliczenia wszystkich zobowiązań finansowych wobec właściwych instytucji i urzędów odpowiedzialny jest właściciel szkoły.
- Księgowość oraz kadry szkoły prowadzi zewnętrzne biuro rachunkowe.
- Słuchacze otrzymują zaświadczenie do ZUS – u i innych instytucji.
- 63
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną w archiwum na zasadach wynikających z odrębnych przepisów.
- Szkoła używa następujących pieczęci:
- pieczęć okrągła z godłem państwowym w środku i napisem w otoku: Prywatna Szkoła Policealna Med Edukacja,
- pieczęć podłużna do celów szkolnych z nazwą szkoły,
- pieczęć imienna dyrektora szkoły,
- pieczęć prowadzącego szkołę,
- pieczęć sekretarza szkoły.
Rozdział XI
Zasady nauczania zdalnego
- 64
- Zasady nauczania zdalnego wprowadza się w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do
- Zajęcia szkole zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- a) zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- b) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
- c) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- d) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt a)-c)
- e) w przypadkach i trybie określonych w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz w przepisach wydanych na podstawie stosownych przepisów.
- W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni dyrektor szkoły, organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
- 65
Dyrektor szkoły
- Przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania.
- Ustala, we współpracy z nauczycielami, zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klasowych (semestrach), uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne w ramach kształcenia z użyciem monitorów ekranowych oraz kamer i mikrofonów (w uzasadnionych przypadkach bez ich użycia),
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
- Ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach.
- Ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny.
- Ustala sposób dokumentowania realizacji zadań szkoły.
- Wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie mogą korzystać.
- Zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji.
- 66
Rada Pedagogiczna
- Posiedzenia Rady Pedagogicznej odbywają się on-line, za ich organizację oraz koordynację odpowiada Dyrektor Szkoły.
- Podczas posiedzeń on-line Rada Pedagogiczna może głosować, zatwierdzać wszelkie uchwały niezbędne do prawidłowego przebiegu procesu edukacji.
- Zebrania Rady Pedagogicznej odbywają się on-line, członkowie Rady Pedagogicznej głosują poprzez p odpowiedz ustną lub pisemną przesłaną przez e-mail do Dyrektora Szkoły.
- Nauczyciele przygotowują zajęcia on-line oraz sposoby przekazywania materiałów i komunikowania się z uczniami i ich rodzicami.
- 67
Organizacja nauczania zdalnego
- Źródłem komunikacji pomiędzy szkołą, nauczycielem przedmiotu, słuchaczem są:
aplikacje Office, e-mail, telefon lub poczta tradycyjna.
- Realizacja zajęć na odległość.
- Słuchacz ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach online oraz odbierania wysyłanych przez nauczyciela materiałów i terminowego wykonywania zleconych prac.
- Realizację zadań pisemnych ustala nauczyciel przedmiotu. Nauczyciel może wymagać od ucznia przekazania dokumentacji z wykonania zadań we wcześniej podanej przez niego formie.
- Jeżeli słuchacz nie ma warunków do realizacji zleconych przez nauczyciela zadań powinien poinformować o tym wychowawcę, który wraz z Dyrektorem ustala sposób przekazania słuchaczowi niezbędnych materiałów. Uczeń jest zobowiązany do odesłania zrealizowanego materiału w trybie i terminie ustalonym z Dyrektorem Szkoły.
- Nauczyciele będą umieszczać materiał do realizacji m.in.:
- w formie opisu tekstowego zadania do wykonania,
- w formie linku do interaktywnych platform edukacyjnych lub innych,
- w formie załącznika zawierającego materiały tekstowe i dźwiękowe, grafiki lub video oraz prezentacje.
- Nauczyciele przygotowując materiały edukacyjne do kształcenia na odległość dokonują weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem: materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl, materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii, innych niż wymienione wyżej materiały wskazane przez nauczyciela.
- Przygotowywane materiały i treści edukacyjne zostają przekazywane z wykorzystaniem ustalonego przez nauczyciela narzędzia komunikacji: platformę Office, telefonicznie, pocztą elektroniczną lub tradycyjną stosując techniki szyfrowania oraz programy antywirusowe.
- Nauczyciel realizując na prowadzonej jednostce lekcyjnej on-line zaplanowany przez siebie temat (obejmujący zakres programu nauczania) dostosowuje podział czasu pracy z słuchaczami do ich potrzeb psychofizycznych z uwzględnieniem zasad bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń wykorzystywanych w komunikacji elektronicznej.
- Harmonogram zajęć on-line poszczególnych oddziałów oparty jest na planie lekcji prowadzonych w formie tradycyjnej z uwzględnieniem zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną.
- Nauczyciel dokumentuje odbyte zajęcia (tematy, obecność, sposób realizacji) w notatniku.
- Nauczyciel prowadzi lekcję w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem internetowej transmisji audio, audio-video, czatu oraz przy użyciu monitorów ekranowych jak i bez ich użycia.
- Zaleca się aby uczeń:
– kontrolował swoja postawę oraz odległość od monitora ekranowego siedząc przy komputerze,
– przerwy między zajęciami nie spędzał przed monitorem,
– korzystał z papierowych wersji książki, a nie z materiałów wyświetlanych na monitorze.
- W celu zabezpieczenia przekazywanych danych oraz wizerunku uczniów i nauczycieli stosuje się środki takie jak: pseudonimizacja lub szyfrowanie danych. Uczniom zostaną nadane indywidualne loginy i hasła, które zapewnią bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych w przekazywanych dokumentach.
- Słuchaczom zabrania się nagrywania zajęć prowadzonych z wykorzystaniem wizerunku nauczycieli i innych uczniów.
- Szkoła przygotowuje słuchaczy do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
- Nauczanie zdalne nie dotyczy kształcenia w obrębie praktycznej nauki zawodu, które odbywają się z zachowaniem obowiązującego reżimu sanitarnego.
- 68
Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności
- Nauczyciele prowadzący zdalne nauczanie przesyłają pocztą elektroniczną (w sytuacjach szczególnych ) tradycyjną materiał, z którym uczniowie są zobowiązani zapoznać się.
- Nauczyciele określają termin zapoznania się z materiałem oraz wykonania zadań przez uczniów.
- Uczniowie są zobowiązani do odsyłania prac wskazanych przez nauczyciela poprzez pocztę elektroniczną lub innym sposobem ustalonym z nauczycielem przedmiotu.
- W zależności od specyfiki zajęć edukacyjnych kontrola osiągnięć uczniów będzie odbywać się w formie:
– ustnej (połączenie online z nauczycielem, aktywne uczestnictwo uczniów w zajęciach),
– pisemnej (np.: sprawdziany, prezentacje oraz zadania dodatkowe pisane w sposób i czasie ustalonym przez nauczyciela),
– praktycznej (związane ze specyfiką przedmiotu). Efekty pracy przekazywane będą w formie i czasie ustalonym przez nauczyciela.
- Uczeń ma prawo do poprawy niedostatecznej oceny z pracy online w trybie i formie uzgodnionym z nauczycielem przedmiotu.
- 69
Ocenianie postępów w nauce
- Ocenianie uczniów polegać będzie na podsumowaniu pracy ucznia w okresie poprzedzającym zawieszenie działalności szkół, w okresie przywrócenia zajęć w szkołach, a także funkcjonowania i pracy ucznia w okresie nauki na odległość. W okresie nauki zdalnej ocenie podlega zwłaszcza systematyczność, aktywność, poprawność wykonania zleconych form nauki.
- Podstawowe formy monitorowania pracy słuchacza w tym okresie przewidują potwierdzenie wykonania zadanej pracy poprzez odesłanie nauczycielowi odpowiedzi do zadań, zdjęcia tych odpowiedzi lub innego pliku zawierającego rozwiązanie zadania lub wykonane inne formy pracy.
- Za nieprzedłożenie zadania w wyznaczonym terminie nauczyciel ma prawo wystawić
uczniowi ocenę niedostateczną.
- W przypadku chwilowych problemów technicznych, organizacyjnych lub zdrowotnych słuchacz powinien zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie. W takiej sytuacji termin wykonania zadania może zostać wydłużony po uzgodnieniu z nauczycielem.
- Jeśli słuchacz ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać, może poprosić o pomoc nauczyciela korzystając z możliwości komunikacji przez e-mail.
- Wymagania na poszczególne oceny pozostają zgodne z zapisami w Szczegółowych Warunkach i Sposobach Oceniania Wewnątrzszkolnego.
- 70
Sposób odnotowywania obecności uczniów
- Za obecnego na zajęciach uznajemy słuchacza, który w czasie rzeczywistym potwierdził swoją obecności za pomocą
- Frekwencję wpisujemy w notatniku, zaznaczamy opcję zdalne nauczanie, a następnie nauczyciel uzupełnia dziennik tradycyjny w szkole 1 raz w tygodniu.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
- 71
W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie Ustawa o Systemie Oświaty wraz z przepisami wykonawczymi do ustawy.
- 72
1.Organ prowadzący szkołę może ją zlikwidować z końcem roku szkolnego.
2. Organ prowadzący szkołę jest zobowiązany co najmniej 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji słuchaczy.
3. Likwidacja szkoły, na podstawie decyzji organu prowadzącego, może nastąpić po zapewnieniu słuchaczom możliwości kontynuowania nauki w innych szkołach.
- Dokumentacja zlikwidowanej szkoły przekazywana jest organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny – Kuratorium Oświaty w Kielcach, w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji szkoły.
- 73
- Na wniosek organów szkoły można dokonać zmian w statucie, które uchwala rada pedagogiczna.
- W przypadku wprowadzenia zmian raz do roku sporządza się tekst jednolity statutu.
Zapisz się już dziś!
tel. 728 066 065
Wydajemy zaświadczenia KRUS, ZUS, MOPR